Mindfulness dy

DATA:   DURATA:  PRET:

 

Mindfulness este o stare a conştiinţei care presupune trăirea în clipa de faţă fără a ne lăsa influenţati de experienţele (negative) trecute, fără a ne gândi la ce va fi să fie (cu frică, cu prejudecăţi). Ideea este aceea de a reduce nivelul general de suferinţă şi a ne îmbunătăţi nivelul stării de bine.

Conceptul de mindfulness cuprinde acceptarea experienţei proprii, atitudine de compasiune faţă de sine, faţă de celălalt şi suferinţa sa, capacitate de auto-observaţie fără a te critica şi ideea că mintea se poate auto-observa şi se poate înţelege. Cercetătorii au ajuns la concluzia, în urma studiilor făcute, la faptul că acordarea atenţiei relaţiilor de interdependenţă care există între minte şi corp duce la echilibrul interior şi interpersonal.

Perspectiva mindfulness acordă foarte mare atenţie resurselor personale şi capacităţii persoanei de a se ajuta singură, astfel încât, la un moment dat, omul reuşeşte să treacă pragul dintre echilibru şi dezechilibru în viaţa personală.

Practica mindfulness este o aplicare a practicilor filosofiei budiste în lumea ştiinţifică a psihologiei vestice. În ultimele trei decenii s-au făcut şi se fac în continuare numeroase studii ştiinţifice pentru a descoperi modificările la nivel cerebral pe care practica mindfulness o aduce omului ca beneficiu din punct de vedere fizic şi mental.

 

Unitatea minte – corp

Una dintre abordările mindfulness este aceea a unităţii între minte şi corp, identificarea senzaţiilor corpului şi percepţiilor ca un canal de informaţii. Sferei emoţionale i se acordă şi ei respectul şi importanţa cuvenite. Şi în lumea vestică, în diferite forme de (psiho)terapie, corpului i se acordă atenţie. Astfel, oamenii sunt educaţi în sensul de a fi conştienţi de propriul corp şi de a înţelege modul în care reacţionează în unitatea corp-minte-emoţii. Spre exemplu, unele persoane, mai ales în perioade stresante, grele din punct de vedere emoţional, nu se pot exprima uşor în cuvinte, ci în mişcări, prin artă – pictură, muzică, etc.

 

Suferinţa emoţională, gândurile şi meditaţia

Una dintre marile probleme ale oamenilor care suferă este aceea că ei îşi reactivează propriile experienţe negative, în loc să trăiască în situaţia prezentă. În starea mindfulness observi, identifici şi devii conştient de aceste experienţe. În acelaşi timp înveţi să le înţelegi şi să iei distanţă faţă de ele, din punct de vedere emoţional şi al gândurilor care vin odată cu ele. În acest mod, îţi regăseşti liniştea, echilibrul şi faci loc în mintea ta, noilor experienţe fără să te gândeşti la ce a fost sau la ce poate să fie rău. Una dintre ideile centrale ale abordării mindfulness, este aceea de a nu fi tot una cu gândurile tale.

 

Aplicaţii şi efecte pozitive ale stării mindfulness

Dr. Kabat – Zinn, Ph. D în biologie moleculară şi-a început cercetările clinice a efectelor antrenamentului mindfulness asupra modului în care creierul şi sistemul nervos reacţionează în condiţii de stres.

El a demonstrat efectele pozitive ale trainingului mindfulness în reducerea stresului şi a efectelor lui negative în cazul:

  • durerilor cornice;
  • stresului;
  • depresiei;
  • cancer de sân la femei şi cancer de prostată la bărbaţi;
  • pacienţilor care urmau să aibă transplant de măduvă osoasă;
  • migranţilor;
  • situaţiilor de stres la locul de muncă;